Asukkaille ja omaisille

VIRIKEPOLKU on kuvaus siitä mitä hyvää ekstraa Kristillinen palvelukotiyhdistys Elämän Puu haluaa tuoda asukkaidensa arkeen ja juhlaan. Se on kuin polku jossa saa ihmetellä ja nauttia yhdessä olemisesta ja tekemisestä.

Jos mietit omaisena läheisesi asumispalvelujen tuen tarvetta, lue lisää tästä.

LUOJAN LUOMAKUNTA TEKEE IHMISELLE HYVÄÄ

Elämänpuu –talon sisäpihan puistomaisuus ja monin tavoin läsnäoleva luonto kutsuu asettumaan joko varjoon pihakoivujen lehvästöihin tai viihtyisään huvimajaan. Puukeinu tarjoaa linnunlaulukonserttiin paikan auringon lämmittämälle penkille.

Pihan tilava kasvihuone tuottaa asukkaat apunaan vihanneksia, niin sen sisällä kuin kasvihuoneen ulkopuolellakin. Kasvihuoneen ulkopuolella oleviin istutuslaatikoihin kylvetään keväällä persiljaa, tilliä, salaattia, porkkanaa ja perunaa. Niiden kasvua saa seurata koko kesän satokauteen saakka. Laatikoiden läheisyydessä olevien uusien viinimarjapensaiden herukoita saadaan vielä odottaa, mutta aikanaan pensaat tarjoavat maistelumahdollisuuksia ja marjamehun tuoksu vie palvelutalon asukkaat lapsuuden maisemiin ja muistoihin.

Palvelutalon piha-alue ja kasvihuone tarjoavat asukkaille sekä heidän läheisilleen terveysturvallisen ja viihtyisän tapaamispaikan etenkin elettäessä tartuntavaaran aikaa.

Puutarhahuoneessa on suojaisaa istuskella ja nauttia yhdessäolosta ja virkistyä luonnosta

Oman puutarhan kasveja on ilo katsella ja niistä voi valmistaa ruokia

JUMALA ANTOI MEIDÄT TOINEN TOISILLEMME AVUKSI JA ILOKSI

Maanantaina Olohuonehetken jälkeen, tai sen sisällä, toteutetaan hartaushetki laulaen, rukoillen ja kirkkovuodesta nousevaa Raamatun testiä käsitellen yhdessä asukkaiden kanssa. Toteuttajina ovat hengellisen työn ohjaaja, vapaaehtoiset,  Elämänpuu –talon Ystävät ja vierailijat eri kristillisistä seurakunnista.

Kerran kuussa sunnuntaisin Messukylän srk:n järjestää ehtoollishartauden, sekä kanttorit tuovat ”Soivaa hoivaa” talon asukkaille.

Asukkailla on mahdollisuus henkilökohtaisiin keskusteluihin yhdistyksen huoneessa ja ohjaajan säännöllisiin kotikäynteihin. Kotikäynneillä käsitellään mm. läheisen kuolemaa ja surua, puhutaan omasta lähestyvästä kuolemasta, koetusta yksinäisyydestä, sovinnonteosta oman menneisyyden kanssa ja rukoillaan yhdessä asukkaan niin toivoessa. Kotikäyntipyynnöt tulevat asukkailta suoraan tai hoitajien tai läheisten pyytämänä.

Maanantaisin asukkaiden lounaan jälkeen vietetään yhteisölliset ja toiminnalliset Olohuonehetket, joissa mm. maalataan akryylimaaleilla, pidetään raamattutietovisoja, muistellaan menneitä, puhutaan päivän uutisista, lauletaan virsiä ja vuodenkiertoon kuuluvia lauluja. Lisäksi kirjoitetaan yhdessä entisaikojen tarinoita näytelmien pohjiksi ja kuullaan talon pöytälaatikkorunoilijoiden runoja.

Maanantaisin Olohuonehetken jälkeen tai sen sisällä toteutetaan hartaushetki laulaen, rukoillen ja kirkkovuodesta nousevaa Raamatun testiä käsitellen yhdessä asukkaiden kanssa. Toteuttajina ovat ohjaaja, vapaaehtoiset Elämänpuu –talon Ystävät ja vierailijat eri kristillisistä seurakunnista.

Kerran kuussa sunnuntaisin Messukylän srk:n järjestää ehtoollishetken jälkeen sekä kanttorit tuovat soivaa hoivaatalon asukkaille.

Elämänpuu -talossa kokoontuu kaikille avoin Raamattu- ja rukousryhmä päiväkahvin yhteydessä kerran kuussa. Seuraa ilmoittelua näillä sivuilla.

Kaksi kertaa kaudessa kokoontuu vertaisryhmä asukkaiden omaisille ja läheisille. Ryhmää vetävät vapaaehtoiset, molemmat ovat geriatriaan kouluttautuneita henkilöitä.  Seuraa ilmoittelua näillä sivuilla.

Asukkailla on mahdollisuus henkilökohtaisiin keskusteluihin yhdistyksen huoneessa ja ohjaajan säännöllisiin kotikäynteihin.  Pyynnöt kotikäynteihin tulevat hoitajilta, läheisiltä tai asukkailta itseltään.

Ohjaaja pitää ryhmäkodin puolella toiminnallisia tilaisuuksia säännöllisesti. Tilaisuuksissa aktivoidaan asukkaita mm. muistelemaan omaa kouluaikaansa, entisajan puhdetöitä ja laululeikit kuuluvat olennaisena osana yhdessä olemiseen.

Hengellisen työn koordinoinnista vastaa hengellisen työn ja vapaaehtoistyön ohjaaja Hanna Ikonen, 050 0338339, toimisto@elamanpuu.fi

Avarassa oleskelu- ja tapahtumasalissa on hyvä viipyä omien ajatusten ja harrastusten parissa

JOKAISEN TARINA ANSAITSEE TULLA KUULLUKSI

Vapaaehtoiset toimivat Elämänpuu -talon asukkaiden ulkoiluttajina ja omaystävinä, sekä halutessaan vastaavat vuorollaan hartaushetkistä ja toimintatuokioista. Tavoitteena on saada jokaiselle halukkaalle talon asukkaalle omaystävä tai ulkoiluttaja ja asiointikaveri.

Vapaaehtoiset mm. täydentävät vanhuksen kanssa tämän omia mieltymyksiä kartoittavaa Elämänpuu -julistetta, käyvät yhdessä läpi hänen valokuviaan, lukevat ystävälleen kirjaa ja Elämänpuu -talon asukkaat saavat kertoa omista ainutlaatuisista elämänkokemuksistaan. Vapaaehtoisvoimin järjestämme vaikkapa asukkaiden hemmotteluhetkiä ja kasvihuonekekkereitä.

Vapaaehtoisten kanssa toteutamme myös talon vuosijuhlat kuten pääsiäis-, juhannus- ja adventtijuhlat. Mukaan juhlimaan kutsumme myös asukkaiden omaiset, läheiset ja alueella asuvat ovat myös tervetulleita.

Kaksi kertaa kaudessa kokoontuu asukkaiden omaisille ja läheisille vertaisryhmä. Ohjaajana toimivat vapaaehtoiset, jotka ovat geriatrian ammattilaisia.

Kristuksen ja Pyhän Menaksen ikoni, Ystävyyden ikoni on koptilainen ikoni 600- 700 – luvulta, joka esittää pyhää Menasta ja Kristusta. Me ihmiset tarvitsemme rinnalla kulkijaa, lempeää tukea ja läsnäoloa. Elämän matkalla ystävät voivat olla Kristuksen sijaisia, hengellisiä ohjaajia. Ikonissa näemme Kristuksen käsivarren ystävän olkapällä. Ikoni kutsuu meitä ystävyyteen Jumalan ja toinen toistemme kanssa. (Sit. Suomen Ekumeeninen Neuvosto)

Tämä ystävyys on Elämän puu- yhteisössä kantava voima  myös vapaaehtoistyössä.

IKÄÄNTYNEESSÄ OVAT KAIKKI IKÄKAUDET JA OSAAMISET LÄSNÄ

Päätavoitteenamme on vanhusten iän tai heikon terveyden mukanaan tuoman yksinäisyyden helpottaminen ja vähentäminen. Elämänsä merkityksellisyyden tunteminen vielä elämän ehtoopuolella,sekä omassa elämässä aktiivisena toimijana oleminen, on ensiarvoisen tärkeää ja toimijuutta tuetaan viriketoiminnan avulla.

Toiminnan kautta tuemme ikääntyvän osallisuuden ja omistajuuden tunnetta omaan elämäänsä. Asukkaiden elämänlaatu varmasti paranee kun hän saa elämäänsä mielekästä tekemistä, sisältöä ja yhteisön, joka tulee uudella tavalla näkyväksi. Elämänpuu –talon asukas pääsee käyttämään omaa elämänkokemustaan sekä osaamistaan ja tulee myös käsillä tekemisen kautta nähdyksi arvostavin silmin.

Maanantaisin asukkaiden lounaan jälkeen vietetään yhteisölliset ja toiminnalliset Olohuonehetket, joissa mm. maalataan akryylimaaleilla, askarrellaan onnittelu- ja osanottokortteja, pidetään raamattutietovisoja, muistellaan menneitä, puhutaan päivän uutisista, lauletaan virsiä ja vuodenkiertoon kuuluvia lauluja. Lisäksi kirjoitetaan yhdessä entisaikojen tarinoita näytelmien pohjiksi ja kuullaan talon pöytälaatikko-runoilijoiden runoja.